Doğumun Adabı ... ( 5 Adap )
1. Doğumun birinci edebi :
Erkek çocuk doğduğu zaman , fazla sevinip , kız çocuğun doğumuyla üzülmemelidir. Zira bir baba olarak hayrın hangisinde olduğunu bilmek mümkün değildir. Nice erkek çocuk sahibi vardır ki , oğlunun kız olmasını temenni etmektedir. Belki kızların ebeveyne sağladığı rahatlık , erkek çocuklarının sağladığı rahattan d...aha fazladır. Kız çocuğunu yetiştirmekle elde edilen sevap daha boldur.
Nitekim Peygamber Efendimiz şöyle buyurmuştur :
Herhangi bir Müslümanın bir kızı varsa , o kızına İslâm terbiyesini vermiş ve terbiyesini de gereği gibi yapmışsa, ona yedirip ve yemeğini helâlinden vermişse ve Allah'ın kendisine ihsan ettiği nimetlerden o kızcağıza ihsanda bulunmuşsa, o kız, babasını ateşten korumak hususunda bir teminat ve cennete girmesini kolaylaştıran bir vesiledir.
Kaynak : Taberani
2. Doğumun ikinci edebi :
Doğan çocuğun kulağına ezan okumaktır.
Hangi Müslümanın bir çocuğu doğarsa , çocuğun sağ kulağına ezan , sol kulağına da kamet okursa , o çocuktan Ümmü Sibyan hastalığı uzaklaşır.
Kaynak : Edu Davud - Tirmizi - İmam Ahmed
Çocuğun ilk konuşacağı zaman , her şeyden önce ona ' Lâ ilâhe illâllah'ı telkin etmek müstehaptır ki ilk konuşması bu olsun.
Kaynak : Beyhaki
Doğumun yedinci gününde sünnet edilmesi hususunda bir hadîs varid olmuştur.
Kaynak : Taberni
3. Doğumun üçüncü edebi :
Çocuğuna güzel bir isim vermektir. Zira çocuğa güzel bir isim vermek çocuğun babası üzerindeki bir hakkıdır. Nitekim Peygamber Efendimiz şöyle buyurmuştur :
'' Çocuklarınıza isim verdiğiniz zaman , kulluk mânâsını ifade eden isimleri veriniz.''
Kaynak : Beyhaki - Taberani
Allah nezdinde isimlerin en sevimlisi, Abdullah ve Abdurrahman'dır.
Kaynak : Müslim
Not : Çünkü Kuran'da Abd ( Kul ) kelimesi bu iki isimden başkasına izafe edilmiş değildir..
Yine Peygamber Efendimiz şöyle buyurmuştur :
'' Çocuklarınızı benim ismimle isimlendiriniz. Fakat benim künyemi kimseye vermeyiniz. ''
Kaynak : Müslim - Buhari
Âlimler şöyle demişlerdir : Rasûlullah'ın künyesiyle künyelenmek ancak onun hayatında yasaktı. Çünkü o asırda Peygamber Efendimiz ' Ey Ebu'l-Kasım ' diye çağırılırdı. Şimdi ise , herhangi bir Müslümana ' Ebu'l-Kasım ' künyesini vermekte bir sakınca yoktur. Yalnız Peygamber Efendimizin hem ismini ve hem de künyesini birden almak doğru olmaz.
Çünkü Rasûlullah şöyle buyurmuştur :
'' Benim ismimle künyemi bir araya getirmeyiniz.''
Kaynak : İmam Ahmed - İbn Hibban - Ebu Davud - Tirmizi
Denildi ki , bu son hadisin hükmü de Rasûlullah'ın hayatta olduğu zamana aittir.
Not : Düşük çocuğa , isim vermek gerekir.
Abdurrahman b. Yezid b. Muaviye dedi ki :
" Düşük çocuğun kıyâmet gününde babasının arkasında koşup ' Beni dünyada iken zâyi ettin. Beni isimsiz bıraktın ' diye bağıracağını bildiren bir hadîs-i şerifi işitmiştim ".
Bunun üzerine Ömer b. Abdülâziz , Abdurrahman'a dedi ki :
- Kişi düşen çocuğa nasıl isim verecek.. Oysa onun erkek veya kız olduğunu bilmemektedir.
- Bazı isimler vardır ki , iki sınıfa da verilir. Hamza , Ammâra , Talha ve Utbe gibi...
Peygamber Efendimiz ( Aleyhisselem ) şöyle buyurmaktadır :
'' Sizler kıyâmet gününde özel isimleriniz ve ecdadınızın isimleriyle çağrılacaksınız. O halde isimlerinizi güzelleştiriniz.''
Kaynak : Ebu Davud - İmam Nevevi
Not : Herhangi bir Müslümanın mânâsı güzel olmayan ismi varsa , o ismi değiştirmek onun için müstehabdır. Nitekim Peygamber Efendimiz , El-As'ın ismini Abdullah ile değiştirdi. ( Ümmü Seleme vâlidemizin kızı ) Zeyneb 'in ismi ( Temizleyici mânâsına gelen ) Berre idi. Bunun üzerine Peygamber Efendimiz ' O kendi nefsini temizler ' dedi ve ismini Zeyneb ile değiştirdi.
Kaynak : Müslim - Buhari
Böylece Eflâk , Yesar , Nâfi ve Bereket isimleriyle isimlenmek hususunda yasak vardır. Çünkü ' Bereket orada mı..' denir ve ' Hayır ' cevabı verilir.
4. Doğumun dördüncü edebi ;
Erkek çocuğu için iki " Koyunu akika kurbanı olarak kesmektir. Kız çocuğunun akika kurbanı ise bir koyundur. Fakat erkek çocuğu için de kız için olduğu gibi bir koyun kurban edilirse , herhangi bir sakınca yoktur.
Âişe vâlidemiz ( Radıyallahu anha ) Peygamber Efendimizin erkek çocuk için iki koyun , kız çocuğu için de bir koyunu ' Akika ' kurbanı olarak kesmeyi tavsiye ettiğini rivayet etmektedir.
Kaynak : Tirmizi
Yine rivayet ediliyor ki , Peygamber Efendimiz , torunu Hz. Hasan için akika kurbanı olarak bir koyun kesmiştir. Rasülullah'ın böyle yapması bir koyun kesmenin de yeterli olduğuna işaret eder.
Peygamber (Efendimiz şöyle buyurmaktadır :
'' Çocukla beraber akikası vardır. Bu bakımdan onun için kan akıtınız ve ondan eziyetleri uzaklaştırınız.''
Kaynak : Buhari
Not : Çocuğun kesilen tüylerinin ağırlığı kadar altın veya gümüş tartıp sadaka olarak vermek Sünnet-i seniyye 'dendir.
Bu hususta bir haber gelmiştir ki , Peygamber Efendimiz , Hz. Hüseyin'in doğumunun yedinci gününde Hz. Fâtıma'ya emretti :
' Onun saçını kes ve karşılığında gümüş tart, sadaka ver '.
Not : Âişe validemiz şöyle demiştir :
' Akika olarak kesilen hayvanın kemikleri kırılmamalıdır '.
5. Doğumun beşinci edebi ;
Çocuğu ilk olarak bir parça helva veya bir hurma ile gıdalandırmaktır.
Nitekim Hz. Ebubekir Sıddık'ın kızı Hz. Esmâ'dan şöyle rivayet edilir :
Ben Kuba'da oğlum Abdullah b. Zübeyr'i doğurdum. Sonra Peygamber Efendimize getirip kucağına bıraktım. Allah'ın Rasûlü bir hurma istedi. Onu ağzında çiğnedi , sonra Abdullah'ın ağzına koydu. Bu bakımdan Abdullah'ın karnına ilk giren gıda Peygamber Efendimizin tükürüğü oldu. Bundan sonra hurmayı yedirdi ve daha sonra kendisi için bereket istedi.
Abdullah b. Zübeyr Medine'de ilk doğan Müslüman çocuğudur. Müslümanlar Abdullah'ın doğumu ile şenlik yaptılar. Çünkü Müslümanlara ' Yahudiler size sihir yapmıştır. Artık sizin çocuğunuz olmaz ' denilmiştir.
Yorum Gönder
Konu hakkında ilk yorumu siz yapın ..